Pályaorientációs Napot szerveztünk!

A 2018/2019-es tanév már a második olyan tanévünk, amikor lelkes Szülőknek, meghívott Vendégeknek adjuk át a stafétát, hogy saját munkájukat, hivatásukat mutassák be korosztályoknak megfelelően.

Fontosnak tartjuk, hogy tanulóink minél szélesebb ismeretre, tapasztalatra tegyenek szert a munka világáról, ezzel is megkönnyítve a majdani pályaválasztást.
Természetesen a tanulók életkorát figyelembe véve szerveztük meg programunkat.
Színes kínálat várta gyermekeinket. Megismerkedhettek a képzőművész, a kertész, a védőnő, a biológus, az ápolónő, a honvédség, a büntetés végrehajtó, a népművész, az alpinista, a programozó informatikus, az operatőr, és a színház technika rejtelmeivel, szépségeivel és munkájával.

Pályaorientációs nap 2018 program
Rövid beszámolók a látottakról, hallottakról.

Hangmérnök – operatőr munka
Televíziós forgatásokon dolgozik. Riport- és dokumentumfilmeket készít a stábbal. Egy rövid előadásban elmagyarázta, hogyan alkotja a képeket és színeket a kamera és a televízió. Kipróbálhattuk a kamerát. Bemutatta a világítás eszközeit. Szemléltette, hogyan és miért használják a különböző megvilágításokat. Megfigyelhettük, mi a különbség a mikroport és a puskamikrofon által rögzített hangok között. Beszélt foglalkozásának előnyeiről és hátrányairól is. Nagyon sokat utazhat, változatos és érdekes a munkája. De emiatt gyakran későn jár haza, vagy hetekig nem láthatja családját.

Újraélesztés
Az anyuka egy nagy kórház intenzív osztályának helyettes főnővére. Fontosnak tartja, hogy már a gyerekek képesek legyenek megkezdeni egy újraélesztést. Megtanította és begyakoroltatta a művelet lépéseit. Nagyon fontos, hogy megkezdése előtt értesítsük a mentőket! A gyakorlóbabák hanggal jelezték, ha rossz helyen alkalmaztuk a nyomást. A sikeres beavatkozás esetén fény villant fel. Megtudtuk, hogy a régebbi módszer helyett ma már csak a mellkasi vérkeringést kell biztosítani, lélegeztetni nem kell. Az is kiderült, mennyire kimerítő ez a segítségnyújtás, nagy erőre és kitartásra van hozzá szükség.

Gyógyszertárak+robotok
Kiss András tartotta, aki egy informatikai céget vezet (Kiss Szabolcs apukája, 5.a). Arról volt szó, hogy az országban egyre inkább kezd elterjedni a gyógyszertárakban a robot. Az előadás témája: Gyógyszertárak+robotok.
Nagyon érdekes filmrészleteket is mutatott, pl. hogyan működnek ezek a robotok, milyen egyszerűvé válik a gyógyszerkiadás. Debrecenben van a legmodernebb, ezeket a robotokat Németországban gyártják. Nagyon megkönnyíti a gyógyszertárak munkáját, ezáltal sokkal több idő marad az emberekkel beszélgetni, kapcsolatokat ápolni, kommunikálni. A recept beolvasása után a robotok leveszik a hátsó raktárban lévő óriási polcrendszerről a kért gyógyszereket és néhány másodperc múlva már a gyógyszerésznél van. Felszereltek már óriási érintőképernyőket is sok helyen a gyógyszertárakban, ahol a nem vényköteles termékeket mutatják, azt is ki lehet keresni rajta, pontosan mit tartalmaz, mire való, stb. Egy ilyen robotrendszer beszerelése az informatikai háttérrel együtt kb. 3-4 nap. Nagyon gazdaságos, alig kell szerelni, bár elég drágák.

Képzőművészet-szoborkészítés
Az elsősöknek két különleges bemutatót tartottak: Koncz Viktória szobrász arról mesélt a gyerekeknek, hogyan lesz valakiből szobrász. Megismerkedhettek ezen a napon a szoborkészítés rejtelmeivel, a szobrászkodással. Próbálta bemutatni az felhasználható anyagok, szerszámok sokszínűségét. Legújabb szobrát Újpesten a Királykerti Bölcsődénél fogják felavatni a napokban. Mi is fel fogjuk keresni az új alkotást. A látottakon és hallottakon fellelkesülve a saját termünkbe visszamenve, igaz csak gyurmával, de mi is megpróbálkoztunk a „szobrászkodással.

Védőnő
A másik nagyon érdekes előadást Zsuzsa néni tartotta, aki védőnő. A kicsik játékos formában ismerkedhettek meg a tisztálkodás fontosságára, azzal, miért és hogyan kell fogat-kezet mosni. Mik azok a kórokozók és hogyan terjednek, milyen módon tudjuk megvédeni magunkat és társainkat a betegségek terjedésétől.
A gyerekek nagyon élvezték a látványos, mozgalmas programot.

Büntetés végrehajtás
A pályaorientációs nap keretében a Magyar Honvédség mellett a BV-ről szóló szülőiismertető volt a leginkább érdeklődésre számot tartó program (azok közül, amit mi láttunk) Bár szerintem senki nem gondol arra, hogy ezen a területen dolgozzon a későbbiekben, de a börtönök világa (részben a látott filmek alapján) mindig egy kicsit különlegesnek tűnik a gyermekek szemében. Az is, csak egy kicsit másként mint gondolták. Ezért is volt jó az előadás, mert bemutatta, hogy a rácsok mögé kerülő embereknek milyen szigorú napirend szerint kell élniük, milyen sok szabálynak kell megfelelniük és hogy ezek alól a szabályok alól nem vonhatja ki senki magát, mert az további büntetéseket vonhat maga után.
Hallhatták a tanulók, hogy nemcsak a büntetés a cél, hanem annak a segítése, hogy ezek az emberek szabadulásuk után vissza tudjanak illeszkedni a társadalomba (családba, közösségbe, munkahelyre stb.). Ezért lehetőség van a tanulmányok befejezésére, mert sokuknál az általános iskolai végzettség is hiányzik és a továbbtanulásra is, hogy kikerülve szakmával rendelkezzenek.
Sajnos az a tapasztalat, hogy a bekerültek 80%-a újra bekerül a börtönbe, tehát az "átnevelés" csak kis százalékban sikeres. Szabadulásuk után visszakerülve ugyanabba a környezetbe, ahonnan indultak, nincs erejük megváltoztatni az életmódjukat. Az előadás "fénypontja", főleg a fiúk számára a tárgyi bemutató volt, amelyben azt láthatták, milyen eszközöket használnak a BV speciális alakulatánál a bűnözők előállításakor, bíróságra kísérésekor, illetve egy estleges támadáskor, lázadás leverésekor. Bár a diákok nem tettek fel sok kérdést, de látható volt, hogy a hallottakon elgondolkoztak. Érdekesnek tartanám, ha legalább a 8. osztályos fiúkkal meg lehetne valósítani az általad említett börtönlátogatást.

KÖNYVELÉS
A számok jó barátainak és a matematikát kedvelőknek sok-sok érdekes és hasznos információt nyújtott az első óra.
Megismerkedtünk a könyvelés, a mérlegképes könyvelés és a könyvvizsgáló munkájával és annak rejtelmeivel.
A három közül talán a mérlegképes könyvelő területe a legnagyobb kihívás. Nem csak a számokkal kell „jóban lenni”, hanem az üzleti kapcsolatok építésében is. Főleg, ha mindezt egy nagy vállalkozás élén teszi ezt az ember.

Fóti Népművészeti Iskola
A fóti népművészeti iskolát egy nagyon kedves tanárnő mutatta be a gyerekeknek. Mini kiállítást rendeztek a tornateremben, és a tanulható szakok közül néhányat (pl. grafikus, keramikus, kiadványtervező)  diákokkal is képviseltettek. Közülük 2 iskolánk tanulója volt. Külön jólesett, hogy a tanárnő elismerően nyilatkozott a munkánkról, megköszönte diákjaink műveltségét, gondolkodás- és látásmódját. Kétféle kreatív feladattal is készültek, melyeket a gyerekek a gimnazisták segítségével "oldottak meg". A csoport nagyobbik felének kis papíron előre megadott ábrákból kellett rajzot készíteni. A csoport másik része festék, henger és ceruza segítségével alkotott. Az elkészült műveket természetesen haza lehetett vinni. A gyerekek nagyon élvezték ezt a bemutatót, még a kicsengetés sem zavarta őket.

Honvédség, katonaság
A 3. c- be járóTóth-Fromvald Fruzsikának az édesanyja, Fromvald Lívia a Magyar Honvédségnél dolgozik. Egyik kedves kollégáját, kérte meg, hogy mutassa be a gyerekeknek a honvédség munkáját, a katonaéletet, az iskola pályaorientációs napján.
Nagyon érdekes, közvetlen, sok-sok fotóval illusztrált, kicsik számára jól érthető, humoros előadást hallgathattunk meg. Bemutatta a honvédségen belül milyen területeken munkálkodhatnak az érdeklődésüknek megfelelően a katonák, melyek a legfontosabb feladataik.  
Megtudhattuk, hogy már a nyolcadik osztály elvégzése után középiskola várja az ilyen irányú érdeklődést mutató diákokat. Ezt megelőzően, tizenkét éves kortól, kalandos nyári táborokban játszva ismerhetik meg a honvédek életét a gyerekek. Kiemelte, milyen fontos az elhivatottság, a fegyelem, a kitartás a katonaságra készülőknél.  
Meglepődve láthattuk, hogy nem csak a fiúk, hanem a lányok is érdeklődve hallgatták, kérdéseikkel halmozták el az előadót. Az is kiderült, hogy ma már a nemek aránya megváltozott a honvédségnél: a katonák ötöde leány. Ők ugyanolyan elkötelezetten választják hivatásukként, a haza védelmét. Nagyon okos kérdések hangzottak el a gyerekek részéről. Kiderült a tájékozottságukat többen a számítógépes játékok által szerezték.
Jó hangulatú, izgalmas délelőttön vehettünk részt.

Színháztechnika
A 8. évfolyamos tanulók azzal ismerkedtek meg, hogy egy kiválasztott mű, hogyan kerül a színházak színpadjára. Az előadást Kőhalmi Diána édesanya tartotta. Bemutatta a gyerekeknek, hogy a színfalak mögött milyen komoly, összetett munka folyik annak érdekében, hogy egy színdarab sikeres legyen. Megismerhettük a különböző un. „tárak” munkáját, (pl. kelléktár, hangtár, jelmeztár, díszlettár, világítástár) ill. az itt dolgozók különleges feladatait. Megtudtuk, hogy a színházakban ezeken a háttér munkálatokban Magyarországon még nem alkalmaznak számítógépes programokat, hanem a siker kézi irányítással, a dolgozók kreativitásán, pontosságán múlik. Érdemes ilyen irányú munkahelyet választani, mert magas a bérezés, van lehetőség a ranglétrán előre jutni, van egyetemi, főiskolai továbbképzésre is lehetőség. Az is igaz nagyon sok munkával jár. Megnézhettünk egy rövid részletet” A vámpírok bálja” c. musical 200. előadásából.

Köszönet valamennyi Kedves Szülőnek és Előadónak!

Pályaorientációs nap 2018 program

Képek: 2018 11 10 Pályaorientációs nap

A pontos idő

2018. december 16. Sunday
 
 

Látogatók száma

Ma 15

Összes 35256

Jelenleg 12 vendég és nincsenek tagok bejelentkezve